CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Islamic Widget

Sunday, August 21, 2011

pentingkan apa yang TERPENTING!!!



bismillah...
assalamualaikum...

apa khabar agaknya sahabat2 .... moga berada di bawah lembayung rahmat Ilahi.. sibuk ye.. maaf xdpt bantu,,ana kirim doa sahaja ye..=)ada sedikit perkongsian ni... drpd hamba yg jahil ni... sudi2 lah membacanya...moga kome mendapat sesuatu=)

*************************
al-Imam Abdullah bin Mubarak pernah menulis sahabatnya, Syeikh Fudhail bin Iyadh. beliau menegur Syeikh Fudhail kerana asyik beriktikaf dan melakukan ibadah sehingga meninggalkan urusan yang lebih utama iaitu tugas JIHAD.


"wahai hamba yang tekun beribadat di tanah haram, jika kau melihat kami tentulah engkau akan mengetahui bahawa engkau sedang bermain dengan ibadatmu~ sesiapa (di kalangan kamu) yang berlumuran air mata di pipinya, adapun tengkuk-tengkuk kami pula berlumuran darah(di medan jihad)~ atau ada yang kudanya keletihan sia-sia (di tempat ibadah), sedang kuda-kuda kami keletihan di pagi hari(di tempat musuh)~ kalian dipenuhi bau wangian, sedangkan wangian kami adalah debu-debu nan indah yang diterbangkan hentakan kuda-kuda gagah~ begitupun sesungguhnya kami dianugerahi untaian sabda Baginda SAW , kalimah Baginda yang sahih lagi benar, bukan dusta."

*****************************
adakah kita sedemikian...
hanya mementingkan perihal diri...
adakah kita mengambil keutamaan dalam setiap amal perbuatan kita dengan memikirkan konsep Islam yang telah kita pelajari sejak di bangku sekolah..
ye..ingat lagi??
Daruriyayat(kemestian)>>Hajiyyat(keperluan)>>Tahsiniyyat(kesempurnaan)

5 perkara Daruriyyat:
utamakan:
1)Agama
2)Nyawa
3) Akal
4) Keturunan/Maruah
5) Harta

xmengapa jika kita hanya tidur di bilik yg sempit, muat u satu tilam kecil, tempat letak pakaian,sebuah meja tulis dan tempat beribadat..

xmengapa juga jika kita perlu mengorbankan anak seperti mana nabi terdahulu, nabi Ibrahim yang terpaksa menyembelih anaknya,Ismail demi menurut perintah Allah. serta nabi Nuh yang terpaksa meninggalkan anak dan isteri yang kufur kepada Allah...

xmengapa juga jika kita tidak mampu belajar dengan tinggi hingga menyuruh mak ayah menghantar ke luar negara.. kerana dengan berjalan ke masjid atau menghadiri kuliah2 agama juga kita dapat mengisi hati dan pemikiran kita..walaupun kita miskin...

xmengapa juga jika nyawa kita diancam bunuh seperti para penegak agama,
Hassan Al-Banna,Syeikh Ahmad Yassin, Syed Qutub,prof Zulkifli Muhammad,
masing2 terkorban kerana mempertahankan Perjuangan Agama Islam...

tapi,,, jika sekiranya AGAMA terpaksa dinodai,
tanyalah siapa sahaja,mahupun yang tidak sepenuhnya mempraktikkan islam, akan turut terasa dek penghinaan terhdp agama.. seperti mana, munculnya,, Karikatur Nabi Muhammad..

maka,,pertahankanlah AKIDAH dan AGAMA ISLAM sekuat iman mu duhai Permata Islam...
sesungguhnya Allah menjanjikan kemenangan kepada hamba2nya ..at-taubah:20..

jangan kamu merasa lemah dan jangan pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu org beriman..-ali-imran:139

jika kamu luka(sakit), maka mereka(musuh) juga mendapat luka yang serupa,...- ali-imran:140

jadi,,sama2 fikirkan,,jika duit xcukup beli baju baru.. xmengapa..simpan lah duit buat kegunaan di masa akan datang.. tapi Islam menggalakkan umatnya agar menjaga kebersihan..

sahabat2 ,,sume bende pentingkan..
tapi find the most important!!!=)

fi aiyyi syai'in awlawiyyatukum??

only u can choose
only u can change
only Allah can Guide us
open ur eyes...
don't let urself into the burden( huu, betul ke BI ana ni,,tibai ajelah..)
jgn campakkan diri anda dalam kebinasaan(ila tahlukah)
so, think deeply,,,
wallahuta'ala a'lam...
wassalam...


0 comments:

maGhfiRah MU...

maGhfiRah MU...

Islamic Greeting Card

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

************